• Studio Paradijs
  • meer info
  • nieuws

Studio Paradijs

18 januari t/m 25 februari

“Acteurs experimenteren met creatieve broedplaats”

Vanaf 18 januari presenteren de acteurs van Het Nationale Theater zes inspiratieavonden en vier producties met modern repertoire en nieuwe theatervormen. De acteurs willen experimenteren, onderzoeken, inspireren en ontmoeten. Zij gebruiken 'Het Paradijs' - de kleine zaal in de nok van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag - als creatieve broedplaats onder de naam Studio Paradijs. 

Meer info

De historie van het paradijs
De kleine zaal in de nok van de Koninklijke Schouwburg werd in de jaren zestig aan de acteurs van de Haagse Comedie in gebruik gegeven om er te experimenteren met modern repertoire en nieuwe theatervormen. Nu slaan de acteurs van Het Nationale Theater opnieuw de handen ineen en bezetten ze twee maanden lang deze spannende plek onder de noemer Studio Paradijs. We starten op 18 januari met de eerste productie.

De productie: Joris en Antoinette op zoek naar de zéro
De Zéro is het nulpunt van de mime. Een neutraliteit waar vanuit spel kan beginnen. De Zéro is stilstaan. Een speler is, fysiek gezien, in neutrale stilstand die zowel aanwezigheid als afwezigheid uitstraalt. Het is de fascinatie voor de dynamiek van hoe een beweging of een gedachte begint. De term Zéro werd bedacht als hulpmiddel om dat 'beginnen', en de vele stadia waarin dit gebeurt, te kunnen articuleren. Elke houding en elke beweging kan in principe een Zéro zijn. Hiermee wordt bedoeld: een beginpunt waaruit iets anders gaat voortkomen, een relatieve 'leegte' die zich transformeert in iets anders.

Bram Coopmans, Joris Smit en Antoinette Jelgersma waren samen dit seizoen al te zien in Olie. Bram speelde eerder bij mime groepen van Jetse Batelaan, Jakop Ahlbom, Carver en Boogaerdt/van der Schoot. In een paar dagen, tussen de repetities door van de voorstellingen Olie en Jeanne d'Arc, heeft Bram op workshop-achtige wijze Joris en Antoinette kennis laten maken met de beginselen van de mime.In het zaaltje van het Paradijs tonen en vertellen ze u wat deze zoektocht heeft opgeleverd. 

spel: Joris Smit en Antoinette Jelgersma
Regie: Bram Coopmans
Met dank aan: Jetse Batelaan

woensdag 18 t/m zaterdag 21 januari  

De inspiratieavond: Dennendal
Dennendal was een onderdeel van De Willem Arntz Stichting, een groot psychiatrisch centrum met afdelingen voor psychiatrie, geriatrie en oligofrenie, veilig verscholen in de bossen van de omgeving Zeist en Den Dolder. Een mix van naïef idealisme, slechte beleidsvoering, de botsende werelden van babyboomers en de generatie van voor de oorlog, een enorme mediahype en kamervragen leidde uiteindelijk tot de val. In 1974 werd Dennendal met groot machtsvertoon en onder grote belangstelling van de media ontzet. De vader van Joris Smit is de hoofdpersoon in dit verhaal. In 2009 speelde Joris Smit in de voorstelling Dennendal samen met zijn vader in kleine theaters en zorginstellingen. Vervolgens maakte Joris er een documentaire over en nu is er het filmscript. De acteurs van het ensemble lezen het script en u mag komen luisteren! En Joris laat ook nog een stukje documentaire zien.

maandag 23 januari 

De productie: 100%
In juni 2008 speelde Pieter van der Sman een aantal keren zijn solovoorstelling SPRINGTIJ op zolder bij het Nationale Toneel: over een man die overspannen op zoek was naar het ultieme NU, maar uiteindelijk ontdekte dat het NU helemaal niet bestaat.
Enkele jaren later gaat deze zelfde man op zoek naar bevredigende antwoorden, maar komt er in een slapeloze nacht achter dat hij wellicht zelf niet bestaat. Het is geen kant en klare lineaire monoloog. Het wordt wederom een schets van een onrustig hoofd.

Pieter van der Sman maakt al ruim 15 jaar deel uit van het ensemble. Voor hij naar de toneelschool ging – halverwege de jaren 80 – trad hij onder de naam Clipdichter op als entr’acte in poptempel Paradiso. Slechts gewapend met een ritmebox overspoelde hij de verbaasde muziekliefhebbers met een spraakwaterval van poëtische associaties. Vele jaren later volgde een zelfde soort optreden op Crossing Border. Samen met Jolle Roelofs (componist/muzikant bij o.a. NT Jong) keert Pieter terug naar deze stijl van performen.

Spel: Pieter van der Sman
Muziek: Jolle Roelofs 

Zaterdag 11 februari 

De productie: Gallery
“Wij zijn allen ballingen, levend binnen de lijsten van een vreemd schilderij. Wie dit weet, leeft groot. De overigen zijn insecten”.

Toneel heet de vergankelijkste kunstvorm te zijn. Valt het doek, dan leeft de uitvoering slechts verder als herinnering. Portretten houden iets vast van de uitvoeringen van eertijds. Ze tonen de kostumering van de speler, gezichtsuitdrukking en gebaar, ze geven sfeer en soms zelfs interpretatie van een voorstelling prijs. Onder leiding van regisseur Jeroen De Man gaat een groep studenten van de Amsterdamse toneelschool op zoek naar de verhalen achter de schilderijen van de Koninklijke schouwburg. De foyers en wandelgangen van dit theater hangen immers vol met portretten van acteurs, actrices en regisseurs. Maar of het een natuurgetrouwe documentaire zal worden is de vraag, het theater is tenslotte de tempel van de leugen. In drie weken tijd zullen de spelers naar een presentatie toe werken waarin hun eigen levens, de verhalen van de schilderijen, maar ook teksten van onder andere Oscar Wilde en Michel de Montaigne tot inspiratie zullen dienen.  

Spel: Peter van Boven, Babette Engels, Sinem Kavus, Machiel Rodenburg, Carmen van Mulier, Lisa Osterman en Chris Peters.
Coach: Jeroen De Man.
Met dank aan: Yvette Feijen en Kester Freriks. 
In samenwerking met de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten/Academie voor Dans en Theater.  

Donderdag 23 t/m za 25 februari

 

Nieuws

17 januari 2017Acteurs experimenteren met creatieve broedplaats

AJAX CONTENT