• Olie
  • meer info
  • acteurs
  • uit de pers
  • media
  • nieuws

Olie

21 september t/m 19 november 2016

“Hoe slim jij je laat afleiden door kleinigheden, alleen maar om niet te hoeven zien”

Na een succesvolle première in 2011 gaat Olie opnieuw op tournee! Tamar van den Dop speelt de hoofdrol als bittere echtgenote Eva. Op zoek naar olie komen Herbert Kahmer, zijn vrouw Eva en een zakenpartner terecht in een door oorlog geteisterd derdewereldland. Eva trekt zich al snel terug in een bunkerachtig souterrain. De zoektocht naar olie eindigt in een catastrofe. Schrijver Lukas Bärfuss legt met dit stuk op indringende wijze de hebzucht, schuld en neurosen van de Europeaan bloot. 

“Meesterlijke vormgeving” Parool
“Groots en indringend” NRC Handelsblad 

Meer info

Een zoektocht naar olie eindigt in een catastrofe

Op zoek naar olie komen Herbert Kahmer, zijn vrouw Eva en zakenpartner Edgar Bron terecht in een derdewereldland waar oorlog heerst. De streek, waarin rendieren, muggen en nomaden de taiga bevolken, is al grotendeels leeggezogen door de grote maatschappijen. Maar “het kreng heeft ergens nog wat achtergehouden”.
Terwijl de mannen in een uithoek naar olie zoeken, wacht Eva op hen in de provinciehoofdstad. Uit angst voor aanslagen heeft ze zich met veel drank en eenzame gedachten teruggetrokken in een bunkerachtig souterrain. Bediende Gomua - haar enige contact met de buitenwereld – verstaat haar niet en ondergaat gelaten haar vernederende bevelen en monologen. Op de dag dat de mannen op olie stuiten, staat plotseling een jonge vrouw in Eva’s kamer. Wanneer ze de labiele Eva aanspreekt op haar geweten, volgt er een catastrofe.

In Olie legt schrijver Lukas Bärfuss de hebzucht, schuld en neurosen van de Europeanen bloot. Er bestaat een parallel tussen de zoektocht naar olie in een uitgeput land en onze zoektocht naar de zin van het bestaan.

Olie ging in regie van Theu Boermans in 2011 in première en gaat nu wegens succes weer op tournee. De pers schreef destijds:

“Tamar van den Dop vertolkt de vrouw groots en indringend.” NRC Handelsblad
“Meesterlijke vormgeving. […] Verrassende metaforen afgewisseld met bijtende metaforen.” Parool

 

Olie is een coproductie met het Compagnietheater.

Acteurs

Bram Coopmans
Antoinette Jelgersma
Tamar van den Dop
Mira van der Lubbe
Joris Smit

Artistiek team

Tekst Lukas Bärfuss
Regie Theu Boermans
Vertaling Tom Kleijn
Dramaturgie Rezy Schumacher
Regie-assistentie Ingmar van der Bie
Kostuums Iris Elströdt, Catherine Cuykens
Lichtontwerp Gerhard Fischer
Decor Bernhard Hammer
In samenwerking met Compagnietheater

Medewerkers

Productieleiding Hans Nass
Kap en grime Pilo Pilkes
Communicatie en marketing Yara van der Putte
Educatie Lejo De Hingh

Acteurs

Recensie Olie

www.theaterjournaal.nl
Door Chris Belloni

‘Olie’ speelt zich af in een onbekend land. Het land bevindt zich in een deplorabele staat en de bevolking leeft onder armoedige omstandigheden. Veel meer komen we niet over het land te weten, maar eigenlijk doet dat er ook niet toe. Dit land staat symbool voor vele andere landen. Westerse multinationals en gelukszoekers struinen het land af op zoek naar natuurlijke hulpbronnen. Deze materiële strooptocht is in hun ogen gerechtvaardigd omdat de boerse inheemse bevolking hiertoe onvoldoende in staat wordt geacht. Lukas Bärfuss schrijft met ‘Olie’ een heftige tweeledige aanklacht: tegen de machtsverhouding tussen man en vrouw en tegen de nog immer scheve machtsverhouding tussen het geïndustrialiseerde Westen en de Derde wereld. De parallel is snel gelegd: de man exploiteert de vrouw op dezelfde manier als het westerse kapitalisme ontwikkelingslanden exploiteert om de grondstoffen.

Geoloog Herbert Kahmer (Marcel Hensema) en zijn vrouw Eva (Tamar van den Dop) wonen al drie jaar in het land. Kahmer wordt in zijn zoektocht naar olie bijgestaan door ingenieur Edgar Bron en is praktisch altijd van huis. De teleurstelling van drie jaar tevergeefs boren naar olie heeft van Herbert Kahmer een nare man gemaakt. Hensema speelt hem bijzonder overtuigend. Zijn ongeluk valt in de kleine zweetdruppels op zijn voorhoofd af te lezen. Op de spaarzame momenten dat hij thuis komt, treft hij zijn vrouw Eva laveloos aan. Zij tracht haar ongeluk weg te drinken, eenzaam als zij is in het vreemde land. Slechts huishoudster Gomua houdt haar af en toe gezelschap, wat zij moet bekopen met een denigrerende behandeling als gevolg van Eva’s frustraties en innerlijke ellende. Van den Dop speelt een even overtuigende echtgenote. Samen zijn ze in hun ongeluk ook wel weer aandoenlijk, al blijven het nare mensen. Jongeling tenslotte zet als hulp Gomua een prachtrol neer: ze blijft consequent in haar rol en heeft zich knap een feilloos accent aangemeten.

Ballon
De voorstelling speelt zich in zijn af in de geheel houten huiskamer van de familie Kahmer. De initiatiefloze Eva hangt op de bank of tegen de muur en weet zich geen raad met haar vrije tijd. Iedereen die haar saaie leven binnendringt, wordt verbaal afgemaakt. Eva legt zich willoos neer bij haar uitzichtloze bestaan. Ze zou ook zelf een baan kunnen zoeken, geletterd als ze is, maar het ontbreekt haar echter aan wilskracht. Met haar keuze om dit niet te doen, besluit ze indirect ook afhankelijk te blijven van haar man. Regisseur Theu Boermans laat in een goede, dynamische regie zien dat deze vrouw zich te passief opstelt en dus de machtsverhouding tot haar man zelf in stand houdt.

Onheilspellend toekomstbeeld
De krachtige regie van Boermans wordt ondersteund door een prachtig toneelbeeld van decorontwerper Bernard Hammer. Hij slaagt erin om een beeld te creëren dat de idee van de voorstelling krachtig op het netvlies doet branden. De spelers krijgen in de huiskamer steeds minder ruimte te manoeuvreren door een reusachtige, almaar uitdijende ballon, die als een kwaadaardige tumorgezwel in volume blijft toenemen. Als deze ballon de expansiedrang van het kapitalisme moet verbeelden, schetsen Bärfuss en Boermans een onheilspellend beeld van de toekomst.

Media

04 juli 2016Olie

00:01:45

31 januari 2011Trailer Olie

Op de foto: Tamar van den Dop

Fotograaf: Bart Grietens
Op de foto: Tamar van den Dop
Op de foto: Antoinette Jelgersma

Op de foto: Antoinette Jelgersma
Op de foto: Antoinette Jelgersma, Tamar van den Dop

Op de foto: Antoinette Jelgersma, Tamar van den Dop
Op de foto: Joris Smit, Bram Coopmans

Op de foto: Joris Smit, Bram Coopmans
Op de foto: Joris Smit, Bram Coopmans

Op de foto: Joris Smit, Bram Coopmans
Op de foto: Tamar van den Dop, Joris Smit

Op de foto: Tamar van den Dop, Joris Smit
Op de foto: Tamar van den Dop, Bram Coopmans

Op de foto: Tamar van den Dop, Bram Coopmans
Op de foto: Tamar van den Dop, Bram Coopmans

Op de foto: Tamar van den Dop, Bram Coopmans
Op de foto: Tamar van den Dop, Joris Smit

Op de foto: Tamar van den Dop, Joris Smit
Op de foto: Tamar van den Dop, Joris Smit

Op de foto: Tamar van den Dop, Joris Smit
Op de foto: Tamar van den Dop, Mira van der Lubbe

Op de foto: Tamar van den Dop, Mira van der Lubbe
Op de foto: Tamar van den Dop, Mira van der Lubbe

Op de foto: Tamar van den Dop, Mira van der Lubbe
Op de foto: Tamar van den Dop, Mira van der Lubbe

Op de foto: Tamar van den Dop, Mira van der Lubbe
Op de foto: Tamar van den Dop, Bram Coopmans

Op de foto: Tamar van den Dop, Bram Coopmans
Op de foto: Tamar van den Dop

Op de foto: Tamar van den Dop
AJAX CONTENT

Nieuws

13 juni 2016Olie komt terug

AJAX CONTENT